În ce hal am ajuns

bucovinaNu credeam că voi ajunge să-l regret pe fostul prim-secretar al Sucevei, pe Gheorghe Flutur.  Că nu-mi place de el ca politician, şi nu-mi place partidul pe care-l reprezintă, nu am ascuns-o şi s-a văzut când am răcit la protestele de iarnă din fața Palatului Administrativ.

Dar, după guvernarea usl-istă, nu pot să nu remarc că măcar în timpul satrapiei lui flutur, se mai făcea ceva pentru Bucovina românească. Şi chiar, indiferent ce agenta lui personală, mai înflorea o floare, o oaie pe deal, dar Suceava chiar era vizibilă pe harta României.

Acuma vreo doi ani, înainte de Paști  am fost în Polonia, şi la intrare în țară s-o stricat mașina, prin Baia Mare. Dimineață  la un service găsit prin zona aia, la radio, Sofia Vicoveanca invita românii să petreacă Paștele în Bucovina. Nu că Paştele şi Crăciunul în Bucovina nu ar fi fost fiabile şi înainte de Flutur, dar măcar s-a făcut popularizare şi advertising sau cum  or spune romanglezii.

Dar să revin la regrete. După cum se știe  geniile actualei clase conducătoare, urmând exemplul unui alt geniu asasinat de Crăciunul din ’89, s-au gândit ei să renaționalizeze țara, normal pe criterii politice, pardon, macro-economici. Şi la vâna capiilor de la județ  de județul Suceava vorbesc, mă voi trezi că trebuie să pup mâna şi să plec genunchii în fața Iaşiului, şi a mahărilor de acolo, care clar se vor gândi la interesele Sucevei, Botoşaniului, Vasluiului etc. când vor tăia în bugetele, cele care vor fi.

De facto, Bucovina este diferită în multe aspecte de Moldova, şi prin transformarea într-un pașalâc neînsemnat şi sacrificat pe planurile mărețe ale miticilor deveniți peste noapte oameni de seamă a Patriei, va pierde şi rămășirile tradiționale, cele care au supraviețuit comunismului prin programele mărețe de colectivizare, mutarea populației, asasinarea intelectualilor etc.

Şi vă rog, cei care o trageți că Bucovina este o invenție a Casei de Habsburg, aflaţi că termenul Bucovina  este atestat documentar pentru prima dată într-un document emis de cancelaria domnească a Moldovei din timpul lui Roman I (la 30 martie 1392).

Mda, hai că m-am lăsat dus de val de la articolul Meşterului Manole

Un gând despre “În ce hal am ajuns

Lasă un răspuns

